بازاریابی چریکی چیست؟
نوشته شده توسط : ساحل

بازاریابی چریکی چیست؟ بازاریابی چریکی یا پارتیزانی یک راهبرد تبلیغاتی است که بر روی شیوه های بازاریابی ارزان بها و مدرن تمرکز می ­کند که نتایج بسیار مثبتی به همراه دارد.این اصطلاح اولین بار توسط جی کنراد لوینسون در کتاب ۱۹۸۴ Guerrilla Advertising معرفی شد. اصطلاح بازاریابی چریکی الهام گرفته از جنگ چریکی است که به یک نوع جنگ ساختگی گفته می شود و مربوط به تکنیک هایی است که توسط کسان مسلح به عنوان تصویرسازی یک جنگ راستین مورد کاربرد می شود.

بازاریابی چریکی، امثال جنگ چریکی، از روشهایی برای بازاریابی کاربرد می کند که محصول واقعی را در تبلیغات برای مخاطبان شبیه سازی کند. این سخیف تبلیغاتی طریق امروزین تبلیغات است و به طور قابل توجهی از طریق های سنتی فاصله گرفته است. بازاریابی چریکی در مصرف کنندگان، به طرز عجب انگیزی، یک حس عجب آور، تجربه ای فراموش نشدنی را بوجود می آورد.

گفته می شود بازاریابی چریکی در سنجش با فرم های سنتی تبلیغ و بازاریابی، تاثیر زیاد بالایی در ذهن مشتریان دارد. چون در این شیوه جذب مشتریان در راستای توجه به سلایق فردی سپریدن می گیرد مایه کامیابی بالا در بازاریابی می شود.

بازاریابی چریکی مک دونالد

بازاریابی چریکی برند مک دونالد

بازاریابی چریکی اغلب به عنوان شیوه ای متداول و موفقیت آمیز برای کسب و کارهای کوچک به آمار می رود که قصد آنها رسیدن به یک جامعه مخاطب کبیر ، بدون سرمایه گذاری عظیم می باشد. شیوه چریکی در ضمن بدست کمپانی های کبیر در کمپین های مردمی نیز باره کاربرد پیمان می گیرد. کسان جامعه نیز این سبک بازاریابی را به عنوان راهی برای یافتن کار یا پیشه اغلب باره کاربرد پیمان داده اند و هم اکنون بازاریابی چریکی به عنوان گرد از بهترین طریق های سپریدن تبلیغات کارساز ، در کسب و کارهای بزرگ و کوچک جهان باره کاربرد قرار میگیرد.

تاریخچه بازاریابی چریکی
سیستم تبلیغات به ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد برمی گردد، زمانی که مصریان باستان از پاپیروس برای ارسال پیام های فروش و پوسترهای دیواری بهره‌گیری می کردند. فرآیندی که سده ما آن را گسترش دیتا ولی هیچ گاه لغایت اوایل دهه ۱۹۰۰ آن طور که باید رشد نکرده و در این مقوله به شکوفایی نرسیده بودیم.

در سال ۱۹۶۰ و الی قبل از شکل جدید بازاریابی همگی کمپین ها بر هزینه های تبلیغاتی وزین در کانال های رسانه ای گوناگون مانند رادیو و چاپ تمرکز می کردند. این طریق لغایت اواخر دهه ۱۹۸۰ و اوایل دهه ۱۹۹۰ پیوسته پیدا کرد که پس از آن تلویزیون جامعه را با پیام های تبلیغاتی آشنا کرد. احد از پیشگامان در این زمان، MTV بود که قصد اصلی آنها درگیر کردن ذهن و گوش مشتریان با فرآورده مشخصی که کاملا به دور از یک تبلیغ زوری به احصاییه می رفته است.

شرکت ها و تولید کنندگان کل روزه با محصولات جدید خویش و افزایش تبلیغات سعی بر شناسایی هرچه بیشتر تولیدات خود در دنیای رقابت بوده اند ولی از سوی دیگر جامعه از این تبلیغات به سطوح آمده است، فلذا نیاز برای یک تغییر اساسی در این گویه حس می شود. در سال ۱۹۸۴، بازاریاب جی کنراد لوینسون اصطلاح رسمی این طریق بازاریابی را در کتاب خویش با نام “بازاریابی چریک” به عموم شناسایی کرد.

جِی کُنراد لِوینسون (به انگلیسی: Jay Conrad Levinson) (زاده ۱۰ فوریه ۱۹۳۳ - درگذشته ۱۰ اکتبر ۲۰۱۳) نویسنده آمریکایی در زمینه سوداگری و مولف کتاب مشهور بازاریابی پارتیزانی بود.

جی کنراد لوینسون

لوینسون پیشتر به عنوان دستیار ارشد سرپرست جمهور در J. Walter تامپسون و مدیر خلاق و عضو هیئت مدیره در لئوبرنت تبلیغات مشغول فعالیت بوده است. لوینسون در کتابش شیوه های بی همتا برای نزدیک شدن و مبارزه با اشکال سنتی تبلیغات را توصیه می کند. منظور بازاریابی چریکی، استفاده از شیوه های بعید از سنت برای تبلیغات با بودجه کم معرفی شده است.

در درازا این زمان، رادیو، تلویزیون و روش چاپ روز به روز در حال وسعت یافتن بود، اما مصرف کنندگان از شیوه های تکراری حسابی خسته شده بودند. لوینسون توصیه می کند که کمپین ها باید شوکه کننده، بی همتا و در همان سان هوشمندانه باشند. که این خویش دربایستن به برپایی همهمه های اجتماعی دارد.

کسب و کارهای کوچک شروع به تغییر طریق های تفکر خویش کردند و بازاریابی را به طریق جدیدی پیش درآمد کردند. در این سررسید است که مفهوم بازاریابی چریکی با جریان طبیعی و آرام شروع به رشد می کند.

شرکت های بزرگ چگونه از سیستم بازاریابی چریکی کاربرد می کنند؟
بازاریابی چریکی در آغاز به عنوان طریق ای برای سوداگری های کوچک با بودجه زیاد مختصر در عقیده گرفته می شده است اما این قانون کمپانی های کبیر را از روی آوردن به این طریق هرگز منع نکرد. کمپانی های بزرگ تر، از بازاریابی غیر سنتی برای کمپین تبلیغاتی خود کاربرد کردند. برخی از بازاریابان استدلال می کنند که وقتی کسب و کارهای کبیر از شیوه های مربوط به بازاریابی چریکی بهره‌گیری می کنند، نمی تاب کلمه “بازاریابی چریکی” را در بعد راستین آن در عقیده گرفت. شرکت های بزرگوار تر بودجه های زیاد اکثریت دارند و در حال حاظر برای عموم کاملا شناخته شده هستند.

از طرفی دیگر این شیوه بازاریابی می تواند امنیت سوداگری های کبیر را به خطر بیندازد. در برخی موارد، به کارگیری بازاریابی چریکی می تواند به یک کابوس تبدیل شود.کسب و پیشه های کوچک مبلغ چندی را برای تبلیغات چریکی صرف می کنند و چنانچه مورد استقبال مخاطبان قرار نگیرد مبلغ قابل توجهی را از دست نداده اند اما سوداگری های کبیر با صرف خرج های زیاد بالا، در صورت عدم پیشباز زیان قابل توجهی خواهند کرد.

یک مثال بازاریابی چریکی که نتیجه معکوس داشت
در سال ۲۰۰۷، کمپانی تبلیغاتی Turner Broadcasting یک کمپین بازاریابی چریکی برای شخصیت کارتونی شبکه Cartoon Network آمریکا اجرا کرد،نام این شخصیت کارتونی Mooninite نام داشت،شرکت تبلیغاتی مذکور، پلاکارد های LED که با باتری شغل می کردند را در سراسر بوستون، شهرهای گوشه ها-کناره ها و استان ماساچوست نصب کرد که شخصیت کارتون “Mooninite” را به نمایش گذاشته بود.

پلاکاردها بصورت تصادفی در مکان های متفاوتی تهیه شده و در درازا روز خاموش نگه داشته میشدند. در شب، تابلوها برای اثر دادن منش “Mooninite” صریح می شدند. دستگاه تعبیه شده به دستگاه های بمب گذاری شده شباهت زیادی داشت، که در بازه سررسید کوتاه مدتی به شدت مایه ترس شهروندان شد. این کمپین با هزینه ۲ میلیون دلار برای Turner Broadcasting and Interference, Inc منجر شد. و خویش کمپین شاهد انتقاد های خوب و بد بسیاری شد.

بازاریابی چریکی Mooninite 2007 Boston Mooninite panic

دانا سوکولسکی، یکی از بنیان گذاران Spark PR در سن فرانسیسکو اظهار دارد: “هیچکس نمیتوانست انگاشت کند که منش کارتونی قصد دارد خوف مردم از بمب گذاری را تحریک کند.البته اگر احساسات را کناره بگذاریم این روش تبلیغ یک طریق کاملا خلاف عرف می باشد و همین فرمایش باعث می شود که پیام تبلیغ یا برند آن در ذهن مخاطب باقی بماند.

کوکاکولا و تجارب موفق از بازاریابی چریکی
یکی از برند های کاملا کامیاب در زمینه بازاریابی چریکی شرکت کوکاکولا است.در ژانویه ۲۰۱۰، کوکاکولا با به کارگیری آژانس بازاریابی تعاملی، Definition 6 ویدئوی “ماشین شادی” را ایجاد کرد. این ویدیو شامل یک دستگاه فروش کوکاکولا بود که بیش از یک سیستم فروش نوشیدنی خنک طراحی شده بود. این ویدیو به سرعت پخش شده و الان بیش از ۴٫۵ میلیون نظاره گر در YouTube دارد. علاوه بر این این ویدئو در ماه می ۲۰۱۰، جایزه معتبر CLIO Gold Interactive را به دست آورده است. این فیلم بیشترین نفوذ را در برزیل، مکزیک، ژاپن و روسیه داشته است.


پس از نگریستن بازده سرمایه گذاری اعجاب انگیز در این ویدیو، کوکاکولا تصمیم گرفت تا موضوع “شادی” را با انتشار چندین فیلم سایر با به کارگیری همان مفهوم ادامه دهد.

Red Bull و رکورد شکنی با تبلیغات و بازاریابی چریکی
در ۱۴ اکتبر ۲۰۱۲، ردبول و ورزشکار حرکات پرخطر اتریشی، فلیکس باومگارتنر رکورد جهانی بیشترین ارتفاع پرش آزاد را ثبت کردند. ردبول استراتوس اسم کمپینی بود با قصد روانیدن این ورزشکار تا ارتفاع اجل بار ۳۹ هزار متری راه اندازی شد. باومگارتنر سرعت صوت را شکسته که پس از پرش از یک بالون هلیمی برآورد زده می شود که سرعت او تا ۸۳۳٫۹ مایل در ساعت (۱۳۴۲٫۸ کیلومتر در ساعت) نیز واصله است. تمام سفر بازگشت به زمین ۹:۰۹ دقیقه بوده که ۴:۲۲ متعلق به مربوط به سرنگونی آزاد بدون مفتوح شدن چتر رهایی گزارش شده است.

مهمتر از همه، Red Bull پروا زیادی را به این شیرین کاری کبیر جلب کرد. در این روز،تیم رسانه های اجتماعی Red Bull کامیاب شد بیش از ۸ میلیون نمایش مقارن را در Youtube به عنوان رکورد ثبت کند.

علاوه بر این Red Bull سایتی برای این کمپین با اسم redbullstratos تاسیس کرد که کاربران می توانند به این سایت مراجعه کرده و همگی ویدیوهای مربوط به این کمپین را از لحظه آماده سازی تا لحظه سقوط و اتمام تماشا کرده و با سایرین در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند.

در زیر می توانید ویدیو مربوط به سقوط آزاد فلیکس باومگارتنر و کمپین ردبول استراتوس را نگریستن کنید.


شرکت های کوچک چگونه از سیستم بازاریابی چریکی بهره‌گیری می کنند؟
بازاریابی چریکی ممکن است مسیر حل مناسب برای کسب و کار کوچک شما باشد. چرا؟ هنگامی که به خوبی اجرا می شود، اغلب، سرمایه گذاری کم تری برای کامیابی دربایستن دارد،ولی در همان سان می تواند مخاطبان بیشتری را جذب کند.

همچنین به کارگیری بازاریابی چریکی می تواند به عنوان راهکاری کامیابی آمیز جهت متمایز شدن از رقیبان، جالب توجه بودن و بکار گیری روش ای متفاوت برای مشتریان در نظر گرفته شود.

در ذیل چند نمونه از طرح های مختصر هزینه که شرکت های کوچک می توانند برای اجرای بازاریابی چریکی کاربرد کنند، نمایش دیتا شده است.برای تماشا طرح های اغلب می توانید از لینک زیر بهره‌گیری کنید

منبع: 

https://www.beytoote.com/computer/technews/tnews11007539.html





:: بازدید از این مطلب : 218
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 دی 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: